Recreatief Totaal editie 6, 2020

Het ondernemersbloed komt weer boven borrelen

Al in de jaren zestig en zeventig vond er een ‘trend’ plaats wat betreft het ‘back to nature’ gevoel en de zoektocht naar ‘vrijheid’. Alhoewel ik niet kan meepraten over die jaren, zelf ben ik geboren in de jaren tachtig, voel ik mij wel verbonden met de gedachtegang rond het terugkeren naar de natuur en een vorm van vrijheid ervaren. In mijn persoonlijke zoektocht naar deze twee punten, zowel zakelijk als prive -behorende tot de generatie ‘Digital nomads’ maakte dat ondernemen op afstand vanzelf ging- heb ik de Veluwe ingeruild voor Australië en uiteindelijk beland in het steeds toeristisch wordende Drenthe. 

In deze editie staan de thema’s Glamping en Mobile homes centraal. De consument zoekt de natuur meer op, wil dit combineren met luxe, ruimte, gezelligheid en ook dat stukje vrijheid voelen waar ze gaan of staan. Daar waar Glamping vooral gericht is op luxe en comfort staan de Mobile homes vooral bekend om de compacte en verplaatsbare kenmerken.

In gesprek met ondernemers in het vakgebied werd er met name gesproken over de luxe die de huidige en toekomstige klant verwacht wanneer zij producten en diensten afnemen. Wat is die luxe en op welke manier kan luxe worden overgebracht. Vanwege de huidige COVID-19 crisis wordt de ondernemer nu meer dan ooit getoetst op creativiteit, aanpassingsvermogen en wordt het tijd om door te pakken. Aan de vele vernieuwingen en innovaties in de branche te zien gaat dit ons goed af. Het ondernemersbloed komt als het ware weer boven borrelen. “Never waste a good crisis”, zoals Churchill al zei.

Met het einde van dit enerverende jaar in zicht, wil ik namens ons hele team eenieder een bijzonder goed begin van 2021 wensen. Laten we vooral doorgaan met recreatie, in de breedste zin van het woord, zo aangenaam mogelijk maken.