Recreatief Totaal 0318

Passief of actief aantrekkelijk

Deze editie van Recreatief Totaal staat in het teken van ‘aantrekkelijkheid’. We kozen dit keer voor twee thema’s; Attracties (trekken bezoekers aan) en Groen (maakt de omgeving aantrekkelijk). Aantrekkelijkheid is géén trend; het is een basisvoorwaarde in de recreatiesector – en dat is het al heel lang. Een recreatiebedrijf dat tekort schiet in aantrekkelijkheid gaat kopje onder.

Wat de ene persoon aantrekkelijk vindt, kan de ander juist afstoten. Dat geldt zeker voor attracties, waardoor je met de keuze van een attractie mooi je doelgroep kunt afbakenen. De voorkeur voor een natuurlijke groene omgeving wordt breder gedeeld.

Een interessante oefening om te bepalen wat aantrekkelijk is voor je bedrijf is om de vraag eens om te draaien; ‘Hoe maak ik het aanbod voor mijn doelgroep zo afstotelijk mogelijk?’ Probeer het eens. Je zult merken dat je hiermee een betere focus krijgt op wat jouw bedrijf aantrekkelijk maakt. 

Er zijn bedrijven die ‘aantrekkelijkheid’ verkopen. Dat zien we o.a. terug op de Euro Attractions Show’ waar de nieuwste attracties worden aangeboden. Voor de meer subtiele aantrekkelijkheid kun je terecht op de Vakbeurs Openbare Ruimte. Van beide beurzen geven we in dit magazine een voorbeschouwing.

Gelukkig trekt de economie ook aan. Dat is voor ondernemers weer aantrekkelijk.  

Walter Jonker
Hoofdredacteur Recreatief Totaal