Dagrecreatie

Artis, Naturalis en AFAS Live voorop in plantaardige transitie

Geplaatst op: 29 juli 2025

Het is in de afgelopen jaren veel makkelijker geworden om vegetarisch of veganistisch te eten tijdens een dagje uit, maar vrijetijdslocaties verschillen sterk in hun plantaardige ambities. Dit blijkt uit onderzoek van ProVeg Nederland. Het onderzoek belicht ook plantaardige trends in de leisure sector, zoals het plantaardig maken van producten als fritessaus en poffertjes.

Deze zomer onderzocht ProVeg de grootste attractieparken, dierentuinen, musea, hotelketens en andere vrijetijdslocaties in Nederland. Het onderzoek bekeek welke maatregelen zij nemen om plantaardig eten te stimuleren en of hiervoor doelstellingen zijn opgenomen in beleid.

Van de 39 onderzochte locaties bieden er 32 vegetarische opties aan (82%) en 26 ook veganistische (67%). Toen ProVeg in 2017 het veganistische aanbod in attractieparken in kaart bracht, was het daarmee nog droevig gesteld. Dat maakt dit een mooie vooruitgang.

Een op de vijf heeft plantaardig doel

Sommige locaties gaan nog verder. Museum Naturalis en dierentuin Artis stapten over op een vegetarisch menu, gemotiveerd door klimaatdoelstellingen. Anderen hebben doelen gesteld om het aandeel plantaardig voedsel flink te verhogen: MOJO, de concertorganisator achter o.a. Lowlands, AFAS Live en Ziggo Dome willen dat het verkochte eten in 2030 voor 75% plantaardig is. Diergaarde Blijdorp streeft ernaar dat 90% van het aanbod plantaardig is en Accor Hotels 50%. De Efteling wil dat in 2030 60% van het totale aanbod plantaardig is. In totaal heeft een op de vijf (21%) vrijetijdslocaties een dergelijke doelstelling.

Dierentuinen lopen voorop in hun plantaardige transitie. De hotelsector nam de minste maatregelen. De koplopers laten echter zien dat het in elke sector haalbaar is om het aanbod van plantaardig voedsel te vergroten met draagvlak onder bezoekers.

Plantaardige poffertjes

Een opvallende trend is dat locaties sommige producten plantaardig aanbieden als vervanging eenvoudig en zonder groot smaakverschil mogelijk is. Zo biedt Attractiepark Toverland standaard plantaardige ijskoffie aan. Bij Artis en de Efteling zijn de poffertjes plantaardig en Apenheul stapt over op veganistische softijsmix en kroketten. Artis verving alle vleessnacks door een vegetarische variant, Blijdorp deed dit met de kroketten. Ook ingrediënten als boter, sauzen en room in soepen worden vaak ingeruild voor dier- en natuurvriendelijke plantaardige alternatieven.

In de praktijk blijkt het goed mogelijk te zijn om dit soort veranderingen door te voeren, zolang de producten goed van smaak zijn en er transparantie is richting gasten. Door uitgebreid te testen en geleidelijk te veranderen kan op grote schaal het voedselaanbod worden verduurzaamd. 

200 miljoen kilo CO2

Volgens ProVeg heeft de vrijetijdssector een belangrijke rol te spelen in de verduurzaming van voedsel. Martine van Haperen, expert foodservice bij ProVeg: “Er gaat heel veel eten in om. De onderzochte locaties trekken allemaal minstens een half miljoen bezoekers per jaar. Door te bewegen naar meer plantaardig kan de leisure sector tot wel 200 miljoen kilo CO2 per jaar besparen. Dat zijn zo’n 200.000 vluchten van Amsterdam naar New York.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.