Algemeen

ABN AMRO: Campings blijven sterk ondanks terugval overnachtingen in 2023

Geplaatst op: 9 mei 2025

Het aantal overnachtingen op Nederlandse campings daalde in 2023 met 7 procent, maar de sector houdt stand. Dat blijkt uit het nieuwste rapport ‘Stand van Leisure’ van ABN AMRO. Voor 2025 verwacht de bank opnieuw groei, met een voorspelde stijging van 3 procent. Campings blijven volgens de bank aantrekkelijk door betaalbaarheid, flexibiliteit en toenemende belangstelling uit het buitenland.

Hoewel het voorjaar van 2023 tegenviel qua weer en inflatie voor meer prijsbewustzijn zorgde, ligt het totaal aantal overnachtingen nog steeds boven het niveau van 2019. Vooral buitenlandse gasten zorgen voor stabiliteit. Sinds 2014 is het aantal overnachtingen van buitenlandse kampeerders met 90 procent toegenomen. Naast Duitsland groeit de belangstelling uit Zwitserland (+189%), Zweden (+60%) en Spanje (+53%).

Langere seizoenen en nieuwe gastgroepen

Een belangrijke ontwikkeling is de verlenging van het kampeerseizoen. Het aandeel overnachtingen buiten de traditionele maanden mei tot augustus is toegenomen. Volgens ABN AMRO komt dit door klimaatverandering, verruiming van gemeentelijke regels en het toenemende aantal luxe kampeeropties zoals glamping.

Betaalbaar alternatief in economisch lastige tijd

Door inflatie en geopolitieke onzekerheid kiezen Nederlanders en Duitsers vaker voor dichtbij en betaalbaar. Uit recent onderzoek blijkt dat 45 procent van de Nederlanders en 42 procent van de Duitsers bewust kiest voor een goedkoper verblijf. Campings zijn daardoor goed gepositioneerd ten opzichte van hotels en vakantieparken, zeker nu die laatste vanaf 2026 te maken krijgen met een btw-verhoging van 9 naar 21 procent. Campings blijven voorlopig buiten deze maatregel.

Tips voor meer boekingen

ABN AMRO benoemt enkele inzichten die campingeigenaren kunnen toepassen om het aantal boekingen te verhogen:

  • Gratis annuleren verhoogt het aantal boekingen met gemiddeld 31 procent.
  • Ruimte in aankomstdagen speelt in op uiteenlopende reisvoorkeuren.
  • Vroege boekingskalenders stimuleren terugkerende gasten.
  • Professioneel beeldmateriaal (tussen 20 en 40 foto’s) zorgt voor meer conversie op boekingsplatforms.

Daarnaast stijgt de prijs per kampeerplaats licht, mede doordat meer campings investeren in eigen sanitair per standplaats en extra faciliteiten.

Vooruitzicht tot 2035

Volgens prognoses van het NBTC groeit het aantal toeristen in Nederland tot 2035 met 20 procent. Dat betekent dat vraag naar betaalbare, goed toegankelijke verblijfsplekken verder zal toenemen. Campings die inspelen op comfort, flexibiliteit en seizoenverlenging zijn volgens ABN AMRO goed voorbereid op die groei.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.