Dagrecreatie

Kusttoerisme blijft groeien: kansen én uitdagingen voor ondernemers

Geplaatst op: 8 oktober 2025

De Nederlandse kust trekt meer bezoekers dan ooit. In tien jaar tijd groeide het aantal overnachtingen in kustgemeenten met bijna veertig procent. Vooral Hoek van Holland, Voorne-Putten en Zeeuws-Vlaanderen zien een sterke toename. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van ABN AMRO over kusttoerisme.

Meer gasten, hogere druk

De groei betekent meer omzet voor horeca, verhuurders en strandpaviljoens, maar brengt ook hogere prijzen en druk op de leefomgeving met zich mee. Volgens sectoreconoom Gerarda Westerhuis ligt de oplossing in spreiding: “Als we toerisme beter verdelen over seizoenen en doelgroepen, blijft de kust aantrekkelijk én betaalbaar.”

Nieuwe doelgroepen aan de kust

Voor ondernemers liggen er volgens ABN AMRO drie concrete groeikansen:

  1. 55-plussers reizen vaker buiten het hoogseizoen en besteden bovengemiddeld.
  2. Bedrijven zoeken inspirerende locaties voor vergaderingen en trainingen aan zee.
  3. Duurzame strandpaviljoens en arrangementen met verblijf, horeca en activiteit zorgen voor een langer seizoen.

Zeeland als economische motor

In Zeeland levert de vrijetijdseconomie inmiddels 3,4 miljard euro per jaar op en bijna 18.000 banen. Ook andere kustregio’s profiteren van terugkerende gasten uit Nederland, België en Duitsland.

De uitdaging voor de komende jaren ligt volgens ABN AMRO niet in méér groei, maar in slimmere groei: spreiden, vernieuwen en investeren in kwaliteit. Dat houdt de kust aantrekkelijk voor zowel bezoekers als bewoners.

Het rapport De Nederlandse kust trekt meer bezoekers dan ooit is beschikbaar via abnamro.nl/leisure.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.