Algemeen

Veluwe opnieuw het sterkste streekmerk van Nederland

Geplaatst op: 18 juni 2025

De Veluwe is in 2025 opnieuw uitgeroepen tot het sterkste streekmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda. De Veluwe scoort het hoogst op vier belangrijke onderdelen: bekendheid, waardering, binding en bezoekintentie. Daarmee blijft het gebied ruim voor op Zuid-Limburg en Texel, die op de tweede en derde plaats staan.

Uit een brede steekproef onder ruim 12.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat de Veluwe mensen in het hele land aanspreekt. De regio wordt gewaardeerd door jong en oud, in verschillende regio’s en binnen diverse leefstijlen. Meer dan de helft van de ondervraagden die de Veluwe kennen, noemt de groene natuur, rust en wandelmogelijkheden als belangrijkste troeven.

Ook fietsen, vakanties in eigen land en dagjes uit worden vaak genoemd. Tussen de 40 en 50 procent van de respondenten ziet de Veluwe als aantrekkelijke bestemming voor een fietstocht of een korte vakantie. Een kwart tot een derde van de deelnemers noemt daarnaast de prettige sfeer, de kwaliteit van de verblijfsaccommodaties en de mogelijkheden voor uitstapjes met de auto. De regio trekt bovendien bovengemiddeld veel bezoekers die geïnteresseerd zijn in dierentuinen, attractieparken en sportevenementen.

Sterke rol voor attracties

Attracties dragen zichtbaar bij aan de sterke positie van de Veluwe. In de Vrijetijd Top 50 van Gelderland staan drie Veluwse locaties in de top tien: Burgers’ Zoo op de eerste plaats, Apenheul op drie en Paleis Het Loo op zeven. Deze trekpleisters laten de veelzijdigheid van de regio zien, van dieren en natuur tot cultuur en historie.

Bezoekintentie op het hoogste niveau

De Veluwe scoort het hoogste van alle Nederlandse regio’s als het gaat om bezoekintentie. Bijna de helft van de Nederlanders overweegt om het gebied binnenkort te bezoeken. Van de mensen die de regio kennen, verwacht 34 procent dat de Veluwe de komende jaren nog populairder wordt.

Samenwerking als basis

De sterke positie van de Veluwe is niet vanzelfsprekend. Volgens Sarel Tempelman, merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, is het een resultaat van langdurige samenwerking tussen gemeenten, de provincie, ondernemers en natuurorganisaties. “Die samenwerking blijft essentieel. We staan voor grote opgaven, zoals de groei van het aantal bewoners. Om een goede balans te houden tussen natuur, recreatie en leefkwaliteit, moeten we mensen blijven informeren over alles wat de Veluwe te bieden heeft,” aldus Tempelman.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.